Workday slaat de handen ineen met Randstad. De technologiereus en het wereldwijd opererende uitzendbureau gaan samen de wervingsprocessen moderniseren… met AI. Ze integreren Workday’s ‘Recruiting Agent’-software met Randstad’s uitgebreide talentnetwerk. Maar wat betekent dit concreet voor werkgevers én werkzoekenden?
Recruitmentproces efficiënter maken
Volgens het World Economic Forum verwacht maar liefst 42% van de werkgevers dat er tegen 2030 flink minder talent beschikbaar zal zijn. Die prognose is voor Randstad en Workday een belangrijke drijfveer achter de nieuwe samenwerking, die erop gericht is ‘het matchingsproces tussen kandidaten en vacatures te versnellen’.
“Het vinden van gekwalificeerd talent is één van de grootste uitdagingen voor bedrijven in de huidige arbeidsmarkt,” vertelt Matthew Brandt, senior vice president bij Workday. “Door onze Recruiting Agent te combineren met Randstad’s talentnetwerk, maken we het wervingsproces efficiënter.”
700.000 vacatures verwerkt in 2024
De Recruiting Agent-software doet wat je verwacht: het werkt als een digitale assistent voor recruiters. Dankzij de samenwerking doorzoekt de software nu ook automatisch het kandidatenbestand van Randstad, inclusief eerdere sollicitanten. Recruiters zijn daardoor minder tijd kwijt aan het spitten door stapels cv’s en kunnen meer aandacht besteden aan persoonlijk contact met kandidaten.
Workday maakte bekend dat hun Recruiting Agent in 2024 meer dan 700.000 vacatures heeft verwerkt. “Dit verhoogde de wervingscapaciteit van klanten met gemiddeld 54%”, aldus Workday. “De integratie met Randstad’s talentnetwerk levert werkgevers directe voordelen op, zo stellen de bedrijven. Recruiters krijgen toegang tot een groter kandidatenbestand met professionals die beschikken over de juiste vaardigheden. Het AI-systeem helpt vervolgens bij het vinden van de meest relevante kandidaten.”
AI to the rescue
Mike Smith, directeur van Randstad Enterprise, ziet in de samenwerking een combinatie van AI-technologie met menselijke expertise. “We geloven dat AI de menselijke expertise versterkt en tegelijkertijd efficiëntie en innovatie stimuleert. Deze samenwerking is een goed voorbeeld van hoe we AI combineren met onze diepgaande kennis van talent om de arbeidswereld te transformeren.”
De uitbreiding van het partnerschap bouwt voort op eerdere samenwerkingen tussen de twee bedrijven. Het komt op een moment dat, volgens onderzoek van Workday, 93% van de werknemers aangeeft dat AI hen in staat stelt zich te concentreren op taken op hoger niveau, zoals strategie en probleemoplossing.