In de tweede aflevering van de podcast ‘Succesvol werven met AI’ staat de ondernemersreis én visie Niels Tukker centraal. Hosts Martijn Hemminga en Leon Buijsman (Ubeeo) gaan met Tukker in gesprek over de AI-achtergrond van Recrubo in het recruitmentproces, wat inmiddels heeft geleid tot een overname door Carv.
https://youtu.be/lvD64P3VDDU
Boze konijnen
Niels Tukker (26) begon al op jonge leeftijd met ondernemen. “Ik vind het leuk om nieuwe dingen te creëren en daar een commercieel iets van te maken”, vertelt hij. “Het begon echt als een Brabants uitstapje. Destijds dropship-websites op de middelbare school die dan carnavalspakken uit China hierheen lieten komen. Maar als die dan na carnaval aankwamen, kreeg ik allemaal boze konijnen in de inbox.”
Digitaal ondernemen
Na dat eerste avontuur verkocht Tukker onder meer inbouwzwembaden én kunst. “Maar steeds vaker met een digitale component. Op een gegeven moment werden het apps, webapps, websites en marketingcampagnes. Ik was dus altijd geïnteresseerd in opkomende technologieën en verdiepte me daar steeds meer in.”
Die interesse leidde uiteindelijk tot AI en chatbots. “Toen ik nog niet zo’n succesvol ondernemer was, moest ik tussen mijn bedrijfjes door weleens een sollicitatie eruit gooien. Daar kwam ik erachter hoe tergend langzaam die processen zijn en hoeveel obstakels erin zitten.”
Marketingblik op recruitment
Met zijn marketingachtergrond had Tukker een andere blik op het recruitmentproces. “Als je met een marketingperspectief naar zo’n recruitmentproces kijkt, dan zie je in principe alleen maar zaken waarvan je zou zeggen dat je ze niet zou moeten hebben. Er zijn enorm veel drempels.”
Die frustratie leidde tot een nieuw idee. “Als kandidaat ging ik zelf opzoeken waar ik het telefoonnummer van die recruiter kon vinden om zelf een appje te sturen. Na een paar checkvragen konden we dan een afspraak plannen. Toen dacht ik: met chatbots en AI zou ik dit op grote schaal kunnen doen voor corporates.”
“Ik belde met een robot en ik had het niet in de gaten.”
In 2019 had Tukker een ervaring die hem overtuigde van de mogelijkheden van AI in conversaties. “Ik belde met een robot en ik had het niet in de gaten. Dat was voor mij een moment dat ik dacht: wow. Ik was me er meer aan het verdiepen en kwam toen in contact met mensen die echt voorop liepen in die industrie.”
Zijn waar de kandidaat is
Recrubo (reeds overgenomen door Carv) maakt het sollicitatieproces voor kandidaten laagdrempeliger en prettiger. “Wij laten kandidaten solliciteren via de meest geadopteerde chatservices. We zijn aanwezig waar de aandacht van de kandidaat is. In Nederland veelal WhatsApp, maar het kan ook sms, messenger of voice zijn.”
Het bedrijf voert gesprekken met kandidaten om te kijken of zij voldoen aan het gezochte profiel. “Als dat het geval is, dan versnellen we het proces en zo laten we staffing agencies, maar ook corporates, winnen in een competitieve arbeidsmarkt.”
Van handmatig trainen naar LLM’s
De technologie achter Recrubo is in de loop der jaren sterk veranderd. “Toen ik in 2019 begon, moest ik echt nog de zinnen zelf handmatig invoeren”, legt Tukker uit. “Als ik een zin had waarin ik zei ‘mijn naam is Leon’, dan ging ik die op verschillende manieren formuleren en steeds Leon duiden als ‘dat is een naam’. Leon kan ook Martijn zijn.”
“We gebruiken verschillende LLM’s in ons product voor specifieke use cases.”
Inmiddels maakt Recrubo gebruik van verschillende Large Language Models (LLM’s) zoals van OpenAI en Perplexity. “We gebruiken verschillende LLM’s in ons product voor specifieke use cases. We kijken welk onderdeel het best presteert en hebben daar onze testing frameworks voor, waardoor we heel snel nieuwe modellen kunnen implementeren.”
Sneller, beter, menselijker
Eén van de grootste voordelen van Recrubo is de enorme tijdswinst in het wervingsproces. “Bij Blokker duurde het gewoon drie weken na de sollicitatie voordat dan de filiaalmanager met de kandidaat aan tafel zat,” vertelt Tukker. “Wij konden dat zo vereenvoudigen dat iemand die solliciteert om elf uur, na een paar vragen, gekoppeld wordt aan de juiste filiaalmanager. We plannen een afspraak bij diegene in die zijn beschikbaarheid heeft doorgegeven, en de dag erop om acht uur vanochtend staat die kandidaat aan de deur voor die filiaalmanager.”
Naast tijdwinst zorgt Recrubo ook voor een betere kandidaatervaring. “Een gesprek is menselijk. En wij maken een recruitmentproces in die zin dus wat menselijker. We maken duidelijk dat het géén mens is waar kandidaten mee praten. Het is gewoon een AI-recruiter. En dat communiceren we ook naar de kandidaat. Dat is ook een vereiste voor de AI-act.”
Hetzelfde proces voor iedere kandidaat
De AI van Recrubo analyseert eerst een vacaturetekst. “Op basis van alle gesprekken die wij hebben gevoerd met alle recruitment-chatbots die we hebben gebouwd, weten we wat we moeten vragen voor een efficiënte prescreening. Die zaken halen we uit de vacaturetekst en maken daar een onderscheid tussen harde eisen van die vacature en wat meer softere criteria. Op basis daarvan kunnen we automatisch een chatbot creëren.”
“Als iemand bijvoorbeeld een vraag heeft, gaan we op zoek in de vacaturetekst of informatie over het bedrijf om die vraag te beantwoorden.”
Dit geeft bedrijven controle over het proces. “Iedere kandidaat krijgt hetzelfde proces. Iedere vraag kun je precies aanpassen. Zo’n gesprek kan lopen op de manier waarop je het wilt. Maar ondertussen gebruiken we ook wel weer AI om af te kunnen wijken van dat script. Als iemand bijvoorbeeld een vraag heeft, gaan we op zoek in de vacaturetekst of informatie over het bedrijf om die vraag te beantwoorden.”
Meetbare resultaten
De effecten van de inzet van Recrubo zijn meetbaar. “Wij vragen aan het einde van zo’n gesprek hoe mensen het waarderen,” vertelt Tukker. “Het liefst doen we het volgens de manier waarop de klant het destijds al deed, omdat je het dan nog beter kunt afzetten ten opzichte van wat er eerder was. We hebben gewoon voorbeelden van klanten waar ze van een 6,3 naar een 9,4 gaan. Bij Carrefour gingen ze van twee naar vier sterren, dus echt gewoon dubbel zo goed.”
Overname door Carv
Na de opname van deze podcast is Recrubo overgenomen door Carv, een bedrijf dat in 2024 meer dan 1000% groeide met zijn ‘zero admin’-platform. “We gaan keihard door met ondernemen,” zei Tukker over de overname. “Wij wilden vooral versnellen en deze bundeling van krachten helpt daar ontzettend bij. Er ligt zo’n enorme kans in de markt en we willen commercieel doorschalen.”
De teams van Recrubo worden volledig geïntegreerd binnen Carv. Beide bedrijven delen dezelfde AI-first benadering, wat volgens Tukker de basis vormt voor hun succes. “Onze ambitie is om recruiters nog verder in de hiring journey te ontlasten en hun tijd terug te geven. Zij lossen hetzelfde probleem op, maar op een ander punt in de wervingsreis.”
Luister naar ‘Succesvol werven met AI’
Luister naar de tweede aflevering van de gloednieuwe podcast ‘Succesvol werven met AI’, een samenwerking tussen Recruitmentech.nl en Ubeeo, waarin praktische AI-toepassingen voor recruiters centraal staan.